Dag 4 – Hur valde ni kennel?

Maya.
Vi har inte direkt hittat en favorit kennel eller något. Utan när vi ville skaffa hund så letade vi en hund som inte var valp (8 veckor). Eftersom både han och jag jobbade så skulle inte den tiden finnas. Så vi valde att leta efter en goding som va lite äldre, men inte FÖR gammal heller. Han ville ha en golden retriever eftersom hans mor och far hade en och så var han uppväxt med en Golden Retriever. Långt innan mina föräldrar skaffade hund så ville jag ha en stor hund. Jag vill ha något att arbeta med. Men då ville mamma ha en söt liten rackare, så de bestämde sig för en liten. Men nu när jag har en egen.. När jag väl skulle få min egna hund så skulle den vara stor, det va det enda jag visste just då. Det va en väldig väldig väldig stor diskussion om vi skulle ha tik eller hane. Men till slut valde vi en tik, så vi visste att den skulle gå ihop med våra föräldrar hundar (de hade/har hanar båda två). För hjälp behöver man alltid av sin familj.. Men åter till hur vi valde kenneln.. Efter att ha letat hur länge som helst på blocke, vovve.net, hugget - ja överallt! Så till slut hittade vi den vi sökte efter. Vi hittade en Flatcoated Retriever tik på 7 månader. Och bestämde oss för att ta henne. Vi åkte till Matfors (bit innan Sundsvall) för att hämta denna tjej. 45 mil dit, 45 mil hem... Vi visste absolut ingenting hur hunden var, eller något när vi kom. Bara hört "uppfödarens historia". Det kunde lika gärna vara en damphund, arg hund eller allt. Men vi hade megatur! Hon va världens snällaste hund, oerhört glad i allt och alla och hur lättlärd som helst. Vi ångrar oss absolut inte, dom där milen var värda allt! Så nästa gång vi ska köpa en ny hund, eller en till så ringer vi nog till samma ställa som Maya kommer ifrån. Uppfödaren och kenneln heter Gunilla Grahn, Gunways. (Hon har en hemsida www.gunways.se men den verkar inte funkar. När vi var där så skulle hon ta ett upphåll med uppfödningen)



Kommentarer
Postat av: Beatrice

Hej!



Jag har också en flat från gunways! När är er tik född? Vad heter hennes föräldrar? Svara gärna i min blogg!:)



Ha det gott!

2012-02-16 @ 00:30:03
URL: http://beabjorch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Sara Leppänen

En hundgalen jägarinna på 29 år. Bor i Karlskoga med min sambo Mattias. Här kan ni följa våran enkla vardag. Varmt välkommen! :)




RSS 2.0