120 års fängelse

Han hånar domaren.. Kolla själva. 


Men, sen så blir jag så himla störd på när det ska dömas till fängelse i 120 år. Vem lever egentligen i 120 år? Några ytterst få kanske. Varför inte bara säga livstid? Och med det menas ju då att man är i fängelse så länge man lever. Fast inte i Sverige (se texten nedan). Och 120 år, ska han ligga kvar i cellen i 50 år till om han blir exempelvis 70 år? Ska han ligga där och ruttna och börja lukta gam? Varför ens komma på att ha en sådan regel, när den inte hålls eller kan hållas överhuvetaget?  
Ur Aftonbladet.

Ur kriminalvarden.se:
Vad betyder livstid? Sitter man i fängelse i resten av sitt liv? Nej, inte i Sverige. Livstid är den svenska lagens strängaste straff. Till skillnad från andra straff är livstids fängelse inte tidsbestämt. Den som döms till livstid vet därför inte hur länge han eller hon kommer att sitta i fängelse. Efter att ha avtjänat tio år av straffet kan den dömde ansöka om att få straffet tidsbestämt vid tingsrätten i Örebro. Om ansökan beviljas bestäms hur många år den dömde ska sitta i fängelse. Antalet livstidsdömda har ökat stadigt sedan 90-talet. 1990 satt 30 personer med livstidsdom i fängelse, idag är det ungefär 160 personer. 



Jag vill inte ha några motargument.
Jag säger bara det jag tycker och känner. Håll med mig, eller käften! ;D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Sara Leppänen

En hundgalen jägarinna på 29 år. Bor i Karlskoga med min sambo Mattias. Här kan ni följa våran enkla vardag. Varmt välkommen! :)




RSS 2.0