Angående Jessie Cup.

Jag har uppfattat det fel. Jag och en till tjej anmälde oss för att vi trodde det var en VANLIG lydnadstävling. Men det visade sig vara appell-lydnad. Och det har vi INTE tränat på.

För er som inte vet - Exempel 1: I Lydnadsklass 1 är det ju sätta ned hunden och gå på andra sidan av hindret och sen säga det "magiska ordet (hopp!)". Men i appell/bruks-lydnad så är det ett också hopp med som moment. MEN då ska man sätta ned hunden på vänster sida, och sen ska du sitta kvar och hunden ska hoppa själv. Hopp (du står kvar), sitt (på andra sidan hindret med nosen emot ägaren), och sen hopp över hindret tillbaka och hunden ska sätta sig bredvid sin ägare igen på vänster sida.
Exempel 2: Apporten behöver man bara säga "apport" och så ska hunden hålla den i ca 5 sekunder och sen säger domaren att man kan ta föremålet. I Appell/bruksen så kastar man apporten, och det har vi heller ej tränat på. Eller hon är ju en apport hund, och hämtar den men det är att hon ska sätta sig bredid mig igen och invänta att jag tar den. Hon lägger sig en bit bort ifrån mig. HAR TILL TISDAG på mig att träna in det.. Haha, fan.. HAR 2,5 grej att träna in på 6 dagar..... Läggandet under gång, hoppet och lite finslip på Apporteringen... Hur fasiken ska jag hinna med allt?!?!?! Hjääälp. 

Men som tur är det så att Jessie Cup är en inofficiell tävling. JÄVLA TUR DET! Men samtidigt så är det kul att prova något annat. Jag har inte liksom hittat "våran" frej än. Agility, lydnad, bruks, freestyle, drag...?
Ja, det finns en hel del att välja på.
 Och sen kan jag ju meddela att jag har en som snäll vän som ställer upp och hjälper mig att träna som bara dän innan Tisdag. Jag ska till henne ikväll och träna. Efter promenaden någon gång. Vilken snäll människa! Ett stort + och en stor kram till henne.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Sara Leppänen

En hundgalen jägarinna på 29 år. Bor i Karlskoga med min sambo Mattias. Här kan ni följa våran enkla vardag. Varmt välkommen! :)




RSS 2.0