75 år.



Reinfeldt vill att du arbetar till 75 men för honom gäller andra regler

Han vill att du ska jobba tills du fyller 75. Själv kan Fredrik Reinfeldt gå vid 50. – Utspelet trampar på människor som kämpar ett helt yrkesliv för att ens ta sig till nuvarande pensionsålder, säger Anders Ferbe, IF Metalls ordförande. Fredrik Reinfeldt anser att svenskarna behöver kunna tänka sig ett arbetsliv till 75 års ålder. För att klara det föreslår han ändrade regler för studiestöd för att underlätta karriärbyten. – Den mentala kartan måste ritas om. Frågan vi ska ställa oss är om det beslut om yrkesval vi ofta fattat i sena tonåren ska gälla hela livet, säger statsministern till Aftonbladet.

Vill föra en diskussion.
Att jobba administrativt eller ”stödja andra” är tänkbara arbetsuppgifter sent i livet, enligt Reinfeldt. – Poängen är att det inte ska vara lika för alla, utan det är ett sätt att föra en diskussion. Från fackligt håll möter utspelet enorm kritik. – Det är väldigt upprörande att statsministern kommer med det här utspelet. Det visar att han tyvärr är okunnig om hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Har man jobbat i en tung industri i 35-40 år så finns det inte en människa som kan jobba till 65, säger Anders Ferbe, ordförande i IF Metall. – Genom det här trampar man på de människor som har kämpat i ett helt yrkesliv och inte orkar till dagens pensionsålder. IF Metall och Kommunal ställer redan nu krav på förslaget om det skulle bli verklighet. De arbetslösa måste först få sysselsättning, möjligheterna att vidareutbilda sig måste öka och just arbetsmiljön måste förbättras.

Förmånlig pension
– För att kunna få människor att jobba längre krävs kraftfulla arbetsmiljöförbättringar och alla de möjligheterna har regeringen försämrat kraftigt, säger Anders Ferbe. Samtidigt kan Fredrik Reinfeldt och andra ministrar i regeringen få möjlighet att gå i pension redan vid 50. Anders Ferbe tycker inte ens att det är värt att kommentera vad hans medlemmar i IF Metall tycker om det: – De förlorar sin egen trovärdighet om man inte själv föregår med mycket gott exempel.

Han vill jobba mer
Fredrik Reinfeldt öppnar dock för att det kan vara dags att se över ministrarnas guldkantade pensionsregler. – Ja, det kanske det är. Jag har inte sett framför mig att sluta vid 50 och jag känner inte heller till någon i politiken som lämnar så tidigt. Jag hoppas ju att jag ska kunna jobba så långt som möjligt upp i åren.

Inga raka svar
Vilka jobb industriarbetare ska rikta in sig på när kroppen inte håller längre och det är många år kvar till pension har Reinfeldt inga raka svar på. – Jag tror att man måste gå till var och en och ställa frågan. Man kanske har helt andra intressen, man kan kanske få mer administrativa uppgifter, man kan kanske stödja andra.


Taget ifrån aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14336164.ab 


Egna ord: Ja, vad tycker ni om det? Själv anser jag att 65 räcker och är en lagom penionsålder. Sen är det olika om VAD man har för yrke också. En som jobbat framför en dator/kontor hela livet är väl inte direkt utsliten till skillnad emot en arbetare inom en industri. Man ser att en del som har jobbat på en tung industri och de är verkligen utslitna när de väl FÅR gå hem. Jag har iofs ett X antal år kvar att jobba. Men ändå.. Så, nej.. 75 är för hög ålder, borde vara vid 65 eller 60 tycker jag. Då har man lite mer tid att göra lite mer av sitt liv. INTE bara jobba :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Sara Leppänen

En hundgalen jägarinna på 29 år. Bor i Karlskoga med min sambo Mattias. Här kan ni följa våran enkla vardag. Varmt välkommen! :)




RSS 2.0